570 kg śmieci zebranych w jeden dzień z kilku plaż nad Bałtykiem.

570 kg śmieci zebranych w jeden dzień z kilku plaż nad Bałtykiem.

Podczas ogólnopolskiej kwarantanny spowodowanej pandemią koronawirusa Polacy znacznie zwiększyli ilość odpadów generowanych w domach, gdzie spędzali znacznie więcej czasu niż zwykle. W niektórych miejscach w Polsce odnotowano wzrosty nawet o 283% w przypadku odpadów bio (regularnie były wyrzucane nadmierne ilości jedzenia), czy o 23% w przypadku odpadów z tworzyw sztucznych. Czy ktoś zadba o to, abyśmy nie żyli na wielkim wysypisku śmieci? Przede wszystkim musimy o to zadbać my sami.

Polacy w czasie kwarantanny “wyprodukowali” ogromne ilości śmieci. Oprócz zdecydowanego wzrostu ilości wyrzuconych śmieci bio i z tworzyw sztucznych, zwiększyła się też znacznie ilość odbieranej makulatury. Największym problemem dla naszego środowiska jest jednak plastik – a konkretnie ten, którego nie segregujemy.

Krajobraz po kwarantannie- świat zalany plastikiem

Tego niestety nie brakuje. Przez zwiększone wymogi sanitarne używamy więcej jednorazowego plastiku - są w niego pakowane zakupy w sklepach, więcej też kupujemy żywności w plastikowych i metalowych opakowaniach, poza tym robimy zakupy w internecie, a te przychodzą do nas często zapakowane w rozmaite folie.

Na ulicach można też zauważyć zużyte foliowe rękawiczki i siatki, które zamiast być segregowane na bieżąco, zostawały zwiewane na tereny zielone, do zbiorników wodnych i na tereny rekreacyjne. Już dawno tak jawnie nie lekceważyliśmy zagrożenia, które niesie za sobą śmiecenie. Świetnie pokazuje to jedna z akcji zorganizowanej przez Fundację Nasza Ziemia we współpracy z firmą Procter & Gamble, do której należą takie marki jak Pantene, Ariel, Vizir czy Head & Shoulders.

 Sprzątanie Świata - Polska – 570 kg śmieci w jeden dzień

Podczas akcji przeprowadzonej pod koniec czerwca posprzątane zostały nadmorskie tereny w Międzyzdrojach, Świnoujściu i Dziwnowie, w tym miejsca leżące na terenie Wolińskiego Parku Narodowego. Na tamtejszych plażach tylko w jeden dzień wolontariusze uzbierali ok. 570 kg śmieci, które zostały następnie przekazane do utylizacji i recyklingu.

- Przez ostatnie kilka miesięcy spędzaliśmy znacznie więcej czasu w naszych domach. Wykonywaliśmy w nich czynności związane z pracą, nauką, dbając o czystość w domu i codzienną higienę. Wytwarzaliśmy także więcej odpadów - mówi Justyna Rymkiewicz, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble. – Chcemy zwrócić więc uwagę, jak istotna jest odpowiedzialna konsumpcja i odpowiednie segregowanie odpadów we wszystkich obszarach naszej codzienności. To daje odpadom szansę na drugie życie i zapobiega przedostawaniu się ich do środowiska naturalnego. To, czy będziemy się cieszyć czystym otoczeniem podczas wakacyjnego wypoczynku na plażach czy w lasach zależy od naskontynuuje Rymkiewicz.

P&G stawia na recykling

W jaki sposób jedno z największych przedsiębiorstw na świecie, którego produkty ma w swoim domu prawie każdy Polak, pomaga zmniejszyć zużycie pierwotnego plastiku i promuje jego ponowne wykorzystywanie?

  •  W ramach globalnej strategii „Ambition 2030” Marki Procter & Gamble z kategorii Fabric Care, w tym Ariel, Lenor i Vizir, zobowiązały się zmniejszyć do 2025 roku ilość plastiku w swoich opakowaniach w Europie o 30%. Ilość surowca, jaką dzięki temu uda się zaoszczędzić, odpowiada rzędowi plastikowych butelek dłuższemu niż równik.
  •  Do 2022 roku opakowania wszystkich środków do prania P&G, a do 2030 produktów wszystkich marek koncernu, będą w 100% nadawały się do recyklingu.
  •  Firma zwiększa zawartość odzyskanego plastiku w opakowaniach. Sama marka Ariel w ciągu najbliższych pięciu lat planuje dzięki recyklingowi zaoszczędzić taką ilość plastiku, jaka wystarczyłaby do wyprodukowania 200 milionów butelek z nieprzetworzonego surowca.
  •  Jesienią 2019 marka Head & Shoulders wprowadziła na polski rynek szampon w butelce wykonanej w 20% z plastiku zebranego na plażach: Head & Shoulders Beach Bottle. Zebrane i przetworzone odpady plastikowe stanowią 20% innowacyjnej butelki, a opakowanie Head & Shoulders nadaje się do recyklingu.


Walkę z odpadami zacznij od siebie

P&G zachęca także konsumentów do świadomego obchodzenia się z plastikowymi opakowaniami. Te, które nie trafią do odpowiedniego pojemnika na odpadki, nie zostaną przetworzone i będą zalegać na naszej planecie kilkaset lat - niszcząc otaczające nas środowisko, nie mówiąc o krajobrazie.

Tymczasem możliwości związane z recyklingiem i wielokrotnym wykorzystywaniem tworzyw sztucznych są coraz większe. Szybki proces przetwarzania i szerokie zastosowanie recyklatu w połączeniu z odpowiednimi nawykami segregowania może uratować nasze plaże, parki i lasy przed epidemią śmieci.


Oceń artykuł
0,00 / 0 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

, ,

Polecamy Ci również

Zobacz także