Ceramika Rafaela

Pierwsza w Polsce prezentacja wyrobów fajansowych ilustrowanych motywami literackimi, scenami z mitologii i nawiązującymi do twórczości Rafaela Santi.

Wystawa „Ceramika Rafaela. Majolika istoriato ze zbiorów polskich” to pierwsza w Polsce prezentacja wyrobów fajansowych ilustrowanych scenami nawiązującymi do sztuki Rafaela Santi – jednego z najsłynniejszych obok Leonarda da Vinci i Michała Anioła – przedstawicieli włoskiego renesansu. Celem wystawy jest ukazanie związków między majoliką renesansową w stylu istoriato (narracyjnym) a sztuką Rafaela i jego uczniów.
Terminem majolika określano w XVI wieku luksusowe naczynia malowane farbami o żywych, intensywnych odcieniach i kryte szkliwem cynowym. Szczególną jej odmianą była ceramika ilustrowana motywami literackimi zaczerpniętymi m.in. z Biblii, „Metamorfoz” Owidiusza, czy historii starożytnej, zwanymi w owym czasie storią. Określana w kręgach angielskiej arystokracji mianem „Raphael’s ware”, rafaelowska majolika stała się w czasach renesansu (a także epokach późniejszych) przedmiotem pożądania największych europejskich kolekcjonerów.



Ceramika Rafaela - zdjęcie 1 Ceramika Rafaela - zdjęcie 2

Majolika istoriato należy do najciekawszych zjawisk w dziejach ceramiki europejskiej. Rozwijając się od przełomu XV/XVI wieku osiągnęła swe artystyczne i technologiczne apogeum w połowie cinquecenta, gdy ilustrowanie storii stało się ambicją dużych bottegae, działających pod wpływem mecenatu książąt Urbino, patrycjatu Faenzy i Wenecji. Jej twórcy – wybitni garncarze włoscy – tworzyli przedmioty będące synonimem artystycznej doskonałości i luksusu. Jej posiadaniem szczycili się wszyscy włoscy książęta, szlachta i arystokracja. Zabiegali o nią władcy Europy; była podziwiana na dworach papieskich Rzymu i arystokratycznych Wenecji.
Transpozycja obecnych w sztuce Rafaela tematów literackich na majolikę nie byłaby możliwa, gdyby nie rozwój grafiki. W XVI wieku nieocenioną rolę w przekładzie słowa na obraz odegrały drzeworyty, będące wówczas fragmentem powszechnej tradycji modlitewnej.
nikatowe grafiki z przedstawieniami wątków literackich, które następnie pojawiały się na naczyniach ceramicznych, stanowią dopełnienie muzealnej ekspozycji.
Ekspozycji towarzyszy cykl wykładów związanych tematycznie z „Ceramiką Rafaela”, a najmłodsi mogą wziąć udział w przygotowanych specjalnie dla nich warsztatach „Talerze pełne opowieści”.

Ceramika Rafaela. Majolika istoriato ze zbiorów polskich, do 16 maja 2010 r., Muzeum Narodowe w Warszawie
Więcej informacji: www.mnw.art.pl

Oceń artykuł
5,00 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Redakcja

Zdjęcia: Muzeum Narodowe w Warszawie

Polecamy Ci również

Zobacz także