Czym jest sauna i jak z niej korzystać?

Sauna jest znakomitym sposobem na wytrenowanie prawidłowych reakcji organizmu na ciepło i zimno. Kąpiel parowa to dobrodziejstwo dla ciała i ducha. Aby przyniosła zamierzony efekt, powinniśmy korzystać z niej umiejętnie.

domowa saunaW czasie pobytu w saunie podnosi się temperatura powierzchni skóry, przez co tempo przemiany materii wzrasta. Organizm produkuje wzmożoną ilość potu i wydala z organizmu toksyny oraz uboczne produkty przemiany materii.
Sauna zalecana jest przede wszystkim w ramach profilaktyki, gdyż regularne jej zażywanie wzmacnia system immunologiczny podnosząc odporność na infekcje.

Przywędrowała z Finlandii
Sauny najbardziej popularne są w swojej ojczyźnie, Finlandii. Jednak jej zalety zaczynają dostrzegać również Polacy, którzy coraz częściej korzystają z jej dobrodziejstw. Jak się okazuje nie wystarczają im już tylko chwile spędzone w SPA. Teraz chcą mieć osobistą saunę w domowym zaciszu.

Przygotowanie
Z sauny nie można korzystać bezpośrednio po jedzeniu, ani też na czczo. Przed wejściem dobrze jest wypić trochę soku owocowego lub herbaty. Oba napoje przyspieszają pocenie. W żadnym wypadku nie należy używać alkoholu.
Po umyciu się pod ciepłym prysznicem i dokładnym wypłukaniu przechodzimy do wnętrza. W saunie przebywamy do czasu, kiedy nastąpi silne pocenie się i uczucie ciepła. Oddychać należy ustami, aby nadmiernie nie wysuszyć śluzówki nosa. Czas pobytu zależy od naszego samopoczucia i nie powinien być dłuższy niż 8 - 12 minut. Jest to oczywiście czas przybliżony, zależy także od temperatury i wilgotności powietrza, a także od kondycji i "wytrenowania" osoby, która z niej korzysta. Początkujący wytrzymują krócej od starych bywalców. Normalna temperatura wynosi od 70° do 120°C, a praktycznie najczęściej od 90° do 110°C,. Najgoręcej jest oczywiście pod sufitem, na najwyższych ławach, dlatego nowicjusze zaczynają od najniższych pięter.

Sauna nie dla każdegosauna
Przed skorzystaniem z sauny warto zasięgnąć opinii lekarza. Nie należy z niej korzystać podczas jakiejkolwiek choroby, a bezwzględnie niewskazana jest dla osób chorych na niewydolność krążenia, nadciśnienie pochodzenia nerkowego z niewydolnością nerek, przewlekłe zapalenie nerek, kamienicę nerkową, napady padaczkowe, nadczynność tarczycy oraz przy zaburzeniach neurowegetatywnych.
Dzieci mogą korzystać z sauny od najmłodszych lat, ale pobyt nie może być dłuższy niż 5 minut. Stwierdzono, że są wtedy bardziej odporne na infekcje, mają lepszy apetyt i lepiej śpią.

Następnym etapem kąpieli jest chłodzenie ciała. Może się to odbyć w chłodnym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu. Chłodzimy się pod zimnym prysznicem lub w basenie z zimną wodą. Ochładzać należy się zawsze od nóg. Różnice temperatur ciała i wody daje przyjemne uczucie. Ochładzanie nie powinno trwać zbyt długo. Sygnałem do przerwania są pierwsze oznaki zimna. Po ochłodzeniu nie należy zbyt szybko powracać do sauny. Aby uniknąć przeziębienia należy chodzić w drewnianych sandałach.
Do sauny można jeszcze raz wrócić, ale na krótszy pobyt. Cykl ten można powtórzyć nawet trzykrotnie, nie należy przesadzać ani w długości ani w ilości pobytów, aby nie pozbawić organizmu wody i soli mineralnych.
Kolejną, ostatnią czynnością jest ponowne oczyszczenie. Po ostatnim ochłodzeniu ciało myjemy letnią wodą bez mydła, aby nadmiernie nie wysuszyć skóry. Ta kąpiel wyrównuje jego temperaturę.

Odpocznij
Teraz niezbędny jest wypoczynek. Siadamy lub kładziemy się owinięci w prześcieradło lub koc. Mała drzemka jest pożądana. Ubytki płynu i soli mineralnych uzupełniamy popijając soki owocowe, kompoty lub kefir - w żadnym wypadku alkohol. Odpoczynek powinien trwać długo - nawet do 3 godzin, dlatego najlepiej planować kąpiel przed snem.

Oceń artykuł
4,67 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Adam Sauna

Zdjęcia: Adam Sauna

Polecamy Ci również

Zobacz także