Design dla każdego

Design dla każdego

Unikatowe meble, ekstrawaganckie dodatki, folkowe wzornictwo i markowe gadżety. Czyli świat oczami designerów.

Zacieranie granic między sztuką a wzornictwem stało się ulubionym sposobem działania współczesnych projektantów. Dlatego dziś właściwie każdy może posiadać w domu designerski przedmiot. I tylko od zasobności jego portfela zależy, czy będzie to łóżko czy zegarek. We współczesnym wzornictwie działa ta sama zasada, co w innych dziedzinach przemysłu – płaci się nie tylko za gotowy przedmiot, ale także za kultową markę czy nazwisko znanego projektanta.

Sławni designerzy
Status tych najbardziej znanych designerów jest równy gwiazdom popkultury czy wielkim kreatorom mody. Jedni i drudzy zajmują się kreowaniem rzeczywistości, w której żyjemy i niezależnie od tego, czy podobają nam się ich prace czy nie, są najczęściej na tyle oryginalne, że nie pozostajemy wobec nich obojętni. Nowe projekty światowych sław designu są oczekiwane tak, jak nowe kolekcje mody, a wywiady o inspiracjach czy stylu życia równie poszukiwane, jak nowinki dotyczące celebrietes. Sława ma dwie strony. Pozytywną jest niewątpliwie możliwość realizacji najbardziej zwariowanych projektów, bo producenci już wiedzą, że samo nazwisko topowego projektanta gwarantuje sukces komercyjny. Bywa, że firmy produkujące meble, przedmioty codziennego użytku, ale także modę wręcz zabiegają o współpracę z ikonami designu. Ekscentryczni Philippe Starck i Karim Rashid, klasyk współczesnego wzornictwa Alessandro Mendini – to tylko trzy nazwiska z długiej listy cenionych przez nich designerów. 

Design dla każdego - zdjęcie 1 Design dla każdego - zdjęcie 2

Klasyk nowoczesności
Alessandro Mendini to postać kultowa. Redaktor naczelny jednego z ważniejszych pism o designie „Domus”, przez lata związany z firmą Alessi, wyznaczający kierunek nowoczesnego wzornictwa. Zaczynał w latach 70. XX wieku projektując budzący wiele kontrowersji fotel „Proust”. Innowacyjność mebla, kształtem nawiązującego do mebli barokowych, polegała na wyłożeniu go tapicerką przypominającą paletę barw impresjonistów. Wówczas nie obyło się bez głosów oburzenia. Dziś uśmiechamy się na wspomnienie ekstrawaganckiego pomysłu. Znamy już tyle eksperymentalnych projektów, że niewiele pojawiających się nowości zasługuje na zaszczytne w naszych czasach miano skandalizujących.
Jedna ze słynnych prac Mendiniego znajdziemy szukając akcesoriów kuchennych. Wśród serii projektowanej dla Alessi, jednymi z bardziej rozpoznawalnych są korkociągi. To dobry przykład tego, że w dobrym wzornictwie liczy się pomysł i humor, a użyteczne przedmioty nie muszą być zwyczajne, nieciekawe. 

Tkanina OP ART, Joanna Rusin, współpraca Agnieszka Czop, fot. www.joannarusin.comFotel Kristal, Karim Rashid dla NATUZZI, fot. www.natuzzi.pl

Ikona popkultury
Jedną z cech wyróżniających współczesnych designerów jest także ich wszechstronność. Philippe Starck wymyśla meble, czajniki, popielniczki, ale także zaprojektował elektrownię wiatrową. Dobry wzór przekracza więc granice dziedzin sztuki i ma zastosowanie wszechstronne – zarówno w architekturze, jak i w przedmiotach codziennego użytku. Dla osoby mało interesującej się designem, Starck pozostaje chyba jednak autorem jednego z symboli współczesnego wzornictwa – wyciskarki do cytrusów „Juicy Salif”, wykonany na zamówienie Alessi. Z przedmiotu, który w kuchni z łatwością mieści się w szufladzie, uczynił modny gadżet. Niby zwykła rzecz, ale przypominająca bardziej kosmiczny statek. Dlatego jeśli już znajdzie się w domu, zajmuje w kuchni eksponowane miejsce.

Wszechstronny projektant
Podobne podejście do projektowania i status gwiazdy ostatniej dekady posiada również Karim Rashid. Jego znaki rozpoznawcze to dobry wzór, niekonwencjonalne podejście do formy przedmiotu i wszechstronność. Współpracuje z największymi markami meblarskimi, ale także projektantami mody – Kenzo czy Prada. Jego prace można kupić w sklepach na całym świecie oraz obejrzeć w tak ważnych muzeach, jak MoMA w Nowym Jorku i Centre Pompidou w Paryżu. Znany jest z zamiłowania do koloru różowego i sztucznych tworzyw, a także ceni wielofunkcyjność twierdząc, że jeden mebel powinien zastępować trzy inne. Nie znaczy to jednak, że jego projekty są zawsze ekstrawaganckie. Przykładem może być wygodny i elegancki fotel Kristal zaprojektowany dla firmy Natuzzi. 

Design dla każdego - zdjęcie 5

Polskie inspiracje
Możliwości i sława zachodnich designerów mogą przytłaczać polskich twórców. Jednak ich sytuacja zmienia się z roku na rok. I co ciekawe, coraz częściej najpierw zdobywają zagraniczne nagrody, a dopiero potem ugruntowują pozycję w polskim świecie wzornictwa.
Jak można ogólnie scharakteryzować polski współczesny design? Z całą pewnością silnym nurtem jest w nim nawiązanie do folkloru. To może zaskakiwać, bo chyba przyzwyczailiśmy się myśleć, że jesteśmy krajem zaściankowym i zapóźnionym względem nowoczesnej Europy. Tymczasem młodzi projektanci uczynili z tradycji atut. Motywy zaczerpnięte ze sztuki ludowej przetwarzają w różnej skali i materiałach, nadając im zupełnie nowy, nowoczesny, ale także bardzo czytelny dla tożsamości narodowej styl.
Takim przykładem może być projekt polskiego pawilonu na Expo 2010 w Szanghaju – budynek w kształcie gigantycznej wycinanki ludowej. Młodzi architekci – Natalia Paszkowska, Marcin Mostafa oraz Wojciech Kakowski – inspirując się niewielką dekoracją, stworzyli oryginalny obiekt.
Ten sam motyw twórczo wykorzystali projektanci z Moho design. Ich dywan „Dia” w kształcie wycinanki, zdobył jedną z ważniejszych międzynarodowych nagród w dziedzinie designu – Red Dot: Design Award 2008. 

Design dla każdego - zdjęcie 6 Design dla każdego - zdjęcie 7 Design dla każdego - zdjęcie 8

Oryginalny folklor
Zachęceni sukcesami kolegów, także inni polscy młodzi projektanci nabrali pewności siebie. Międzynarodowe nagrody przekonują również duże firmy do współpracy i otwierania się na niekonwencjonalne pomysły. Organizowane są konkursy i wystawy sztuki. Powoli uczymy się doceniać te prace i coraz częściej nagradzamy je także w Polsce. Przykładem niech będą lampy „Koko’n” projektu AZE design, nawiązujące do ludowego rzemiosła wyplatania ze słomy. Artyści połączyli tradycyjne rękodzielnictwo z nowoczesnym wzornictwem. Podobnie projekt „Patataj”, czyli zwierzaki-bujaki autorstwa Iwony Kosickiej. Dziecięce koniki na biegunach zainspirowały projektantkę do stworzenia zwierzaków – konia, psa, łosia, królika, krowy, kota, słonia i kozy –wszystkie kolorowe, proste i zabawne.
Twórcze wykorzystanie tradycyjnych materiałów widać również w projektach Joanny Rusin, zajmującej się tkaniną artystyczną, dekoracyjną i użytkową. Unikatowe dywany z wełnianego filcu stworzone przy współpracy z Agnieszką Czop („Cars”, „Pastylki”, „Koguty”) uzyskały zasłużone nagrody i popularność. Na uwagę zasługują także tkaniny tego artystycznego duetu. Spośród wielu warto wyróżnić efektowną „Op Art”, nawiązującą wzorem do jednego z kierunków sztuki nowoczesnej.

Oceń artykuł
4,33 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Monika Brodowska

Zdjęcia: Fabryka Form,Moho Design,Joanna Rusin,NATUZZI,Iwona Kosicka,AZE design,Expo PARP 2010

Polecamy Ci również

Zobacz także