Dieta Montignaca

Dieta Montignaca

Doktor Michael Montignac stwierdził, że powodem tycia nie są zbyt kaloryczne posiłki, ale ich złe komponowanie. Ułożył więc tabelę produktów, w której określił tzw. indeks glikemiczny (IG) nosi on nazwę Dieta Montignaca.

kalafiorJest on tym wyższy, im bardziej podniósł się poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Podzielił również węglowodany na dobre (o niskim poziomie IG) i złe (o wysokim poziomie IG). Aby zastosować dietę Montignaca trzeba wybierać produkty z niskim IG. Dobre to te, które nie podnoszą poziomu cukru we krwi, czyli zboża nieoczyszczone, ryż pełnoziarnisty, warzywa strączkowe oraz większość warzyw i owoców. Złe to te, których przyswajanie powoduje silny wzrost poziomu glukozy we krwi, np. cukier, mąka, biały ryż, ziemniaki, kukurydza. Jedzenie węglowodanów o małym IG hamuje tycie, więc menu powinno bazować właśnie na nich. Montignac zaleca jadanie 3 posiłków dziennie i ewentualnie podwieczorku. Śniadanie ma być sute, obiad normalny, a kolacja lekka.

Kilka podstawowych zasad:

1.
Wyeliminuj z diety cukier.

2. Nigdy nie łącz produktów o wysokim IG z tłuszczami w jednym posiłku.

3. Po posiłku składającym się z węglowodanów poczekaj trzy godziny zanim zjesz coś zawierającego tłuszcze. Po posiłku składającym się z produktów tłuszczowych poczekaj cztery godziny zanim zjesz coś zawierającego węglowodany.

4. Unikaj jedzenia wszelkich produktów węglowodanowo-tłuszczowych: pełnego mleka, czekolady, awokado, wątróbki, orzechów laskowych, herbatników. Jeśli masz ochotę na czekoladę zjedz kawałek tej czarnej, gorzkiej z zawartością kakao powyżej 70%.

5. Jedz chleb tylko pełnoziarnisty i tylko na śniadanie. Wyeliminuj z diety ziemniaki i biały ryż. Jeśli jesz makaron to tylko z pszenicy durum, razowy i koniecznie krótko gotowany.

6. Owoce i soki owocowe zawsze spożywaj na czczo, przynajmniej pół godziny przed śniadaniem, na godzinę przed obiadem i kolacją lub trzy godziny po posiłku.

7. Zrezygnuj z piwa, alkoholem dopuszczalnym jest wino.

8. Unikaj mocnej kawy i herbaty. W czasie posiłku i bezpośrednio przed posiłkiem nie pij wody, ale między posiłkami wypijaj w sumie 1,5 do 2 litrów mineralnej wody niegazowanej. Całkowicie wyeliminuj słodzone napoje gazowane.

9. Jedz warzywa bogate w błonnik: sałatę, pory, bakłażany.

10. Używaj świeżych ziół: kopru, natki, szczypiorku, bazylii – pobudzają trawienie i nadają potrawom smak.

11. Jedz co najmniej trzy razy dziennie, nie omijaj posiłków. Nie spiesz się, przeżuwaj dokładnie każdy kęs.

Oceń artykuł
3,50 / 6 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Katarzyna Dębek

Zdjęcia: littlemuppetbaby.blogspot.com

Polecamy Ci również

Zobacz także