Gotowanie na parze gwarancją dobrego samopoczucia

11
Danie obiadowe
Gotując na parze, nie trzeba używać tłuszczu. Dzięki temu otrzymuje się lekkostrawne, dietetyczne dania.

Gwarancją dobrego samopoczucia jest ruch oraz bogata w witaminy i składniki odżywcze dieta. Doskonałym sposobem na przyrządzenie lekkich i zdrowych potraw jest gotowanie na parze.

Każdy chciałby się cieszyć zgrabną i smukłą sylwetką. Zazwyczaj nie mamy jednak czasu, ani chęci na codzienne bieganie na siłownię, czy drakońską dietę. Aby czuć się pięknie i lekko wystarczy nieco zmienić swoje nawyki – częściej zażywać ruchu na świeżym powietrzu, wprowadzić do posiłków więcej warzyw, a także gotować na parze.

Gotowanie w ten sposób uważane jest za jedną z najzdrowszych metod przygotowywania posiłków. Zapewnia produktom świeży wygląd, naturalny smak i aromatyczny zapach. Pozwala także zachować potrawom dużo więcej minerałów oraz witamin, niż podczas gotowania w wodzie, która wypłukuje te cenne składniki.

Zobacz przepis: Dorsz z warzywami

Przygotowywanie potraw w tradycyjny sposób, czyli gotowanie na wodzie lub smażenie powoduje utratę witamin z grupy C, B, A i E, które są tak ważne. Gotowanie na parze jest także znacznie zdrowsze od smażenia, w czasie którego potrawy nasiąkają tłuszczem, zyskując wiele dodatkowych kalorii.

Parowar

Do przygotowania potraw na parze, najlepiej mieć parowar, wtedy w łatwy i bezproblemowy sposób przygotujemy zdrowe potrawy. Parowar to urządzenie, które praktycznie za nas przygotuje zdrowy posiłek. Składa się z kilku misek ustawionych na podstawce, która jest wypełniona wodą. Urządzenie podłączone do prądu podgrzewa wodę i doprowadza ją do wrzenia. Wówczas wydostaje się para i podgrzewa potrawy umieszczone w poszczególnych misach. Na najniższej z mis powinno się układać mięsa i ryby (wymagają one dłuższego gotowania i wydalają soki), następnie ryż, ziemniaki a najwyżej warzywa. Pamiętajmy, żeby wkładać produkty o zbliżonej wielkości, żeby w miarę równocześnie nam się ugotowały. Większość parowarów ma własne oznaczenia dotyczące długości gotowania potraw.

Polecamy: Smaki jesieni – dlaczego warto jeść sezonowe warzywa i owoce

Jakie warzywa do gotowania na parze?

Do gotowania na parze doskonale nadają się warzywa, nawet liściaste takie jak szpinak. Z parowaru wyjdą także przepyszne ziemniaki, kalafior i brokuły zwłaszcza kiedy posypiemy je odpowiednimi przyprawami. Lepiej nie gotować w ten sposób pomidorów, które wówczas stracą smak.

Pamiętajmy, żeby wybierać tylko świeże produkty, bez żadnych skaz. Gotowanie na parze sprawi, że popsuty kawałek będzie miał jeszcze intensywniejszy smak niż gdyby został ugotowany w zwykły sposób w wodzie.

Czy wiesz, przetwory z pomidorów są zdrowsze niż surowe pomidory? Dowiedz się dlaczego i sprawdź nasze przepisy na przetwory z pomidorów

Jakie mięso nadaje się do gotowania na parze?

Idealnym wyborem na niskokaloryczny obiad będzie delikatne mięso (drobiowe lub cielęce). Odpowiednio przyprawione będzie przepysznym i zdrowym posiłkiem dla całej rodziny. W ten sam sposób można także przygotować ryż. Oprócz mięsa w parowarze można przygotować rybę. Należy ją skroplić cytryną lub gotować na parze z bulionu lub wina z dodatkiem ziół. Owoce morza lepiej jest gotować na parze z własnych soków.

Gotowanie na parze jest szybsze, zdrowsze, bardziej oszczędne i po prostu lepsze.

Oceń artykuł
4,75 / 8 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz

Opracowanie: Katarzyna Dębek

Źródło: d'aucy

Polecamy Ci również

Zobacz także