Jak oprawiać czarno-białe fotografie?

Jak oprawiać czarno-białe fotografie?

Fotografia, najczęściej w postaci reprodukcji (także plakatu) to dekoracja wnętrza najczęściej obecna na naszych ścianach. Szczególnie traktujemy fotografię czarno-białą, która, prócz walorów estetycznych, jest także uniwersalną ozdobą, pasującą do większości wnętrz.

Jako dekoracje ścian często wybieramy zdjęcia architektury wielkich miast, takich jak Chicago, Paryż, Londyn czy Nowy Jork, wizerunki gwiazd lub pejzaże.

Ważna jest odpowiednia aranżacja czarno-białej fotografii – decyduje o tym, czy zawieszona na ścianie praca faktycznie będzie stanowić ozdobę wnętrza. Jak zatem oprawiać ten typ fotografii, aby wydobyć urok zdjęcia i dopasować całość kompozycji do charakteru pomieszczenia?

Eksperci z portalu e-oprawa, zajmującego się sprzedażą dekoracji ściennych szytych na miarę – oprawionych prac, luster i tablic w różnych wymiarach i kolorach, radzą, jak dobrać passe-partout i ramę do fotografii czarno-białej, tak, by pasowała ona praktycznie do każdego wnętrza.

Kluczową sprawą w eksponowaniu czarno-białej fotografii jest jej jasność. Pamiętajmy, że oprawa pracy ma wydobyć jej atuty. Zbyt jaskrawa rama czy passe-partout mogą przyćmić fotografię, natomiast zbyt szerokie passe-partout sprawić może, że kadr zgubi się w całości.

oprawki do czarno-białych fotografiiczarno-białe zdjęciaoprawa zdjęć

Chcąc wyeksponować fotografię, dobierajmy passe-partout o ton jaśniejsze od zdjęcia. Wówczas kadr zyska przestrzeń, na której „wyostrzymy” jego zawartość. Najlepiej wybierać jednak takie passe-partout, którego kolor znajdziemy także na zdjęciu – tak, aby korespondowało ono z fotografią. Przykładami zastosowania tej techniki jest fotografia Audrey Hepburn, Misty Tree i Grand Central Station w Nowym Yorku. Fotografie mają jaśniejsze passe-partout niż sama praca.
Każdą z tych fotografii oprawiono w inne ramy, nawiązujące stylistyką do charakteru pracy. Dobierając ramę, pamiętajmy, aby „zamykała” całość pracy – powinna zatem odpowiadać jej i stylem, i kolorystyką. Rama nie powinna „dominować” nad fotografią, chyba że taki jest zamysł artystyczny – pamiętajmy jednak, że wtedy najlepiej prezentują się pojedyncze obiekty na czystych tłach, a nie na przykład panoramy.

Inaczej jest z fotografiami, które chcemy „odsunąć” od ramy, aby wyeksponować kadr, nie odcinając go jednak kolorystycznie. Tak możemy zrobić, kiedy dysponujemy fotografią posiadającą w miarę jednolite tło – zarówno kolorystycznie, jak i ze względu na fakturę. Takie „przedłużenie” fotografii otrzymamy umieszczając zdjęcie Marylin Monroe w czarnym passe-partout. Fotografia ta oparta jest na dużych kontrastach plam białych i czarnych – dobrze wyeksponowana na czarnym tle sylwetka aktorki zamknięta została w białe, mocne ramy, nawiązujące bielą do postaci na zdjęciu.

biała ramafotografia w ramce

Mniej kontrastowo oprawiony jest miejski pejzaż nowojorskiej Hell Kitchen. Z poziomej fotografii zrobiono pracę pionową, proporcje wyrównując czarnym szerokim passe-partout. Dzięki temu oraz nieco jaśniejszej, wąskiej szarej ramie, wydobyliśmy z ciemnej pracy jej jaśniejsze akcenty.

zdjęciazdjęcia czarno-białe

Prace wąskie i długie (zarówno poziome, jak i pionowe), wymagają szczególnej uwagi przy oprawianiu. Jeśli chcemy dodać do nich passe-partout, to najlepiej w tonacji podobnej do tła pracy – szczególnie, jeśli jest ono jednolite. Takie prace oprawiajmy w ramki wąskie, nawiązujące do fotografii – tak jak w przypadku fotografii brooklyńskiego mostu czy Charliego Chaplina. Oprawa pierwszej z tych prac nawiązuje bezpośrednio do przęseł mostu – wybraliśmy tu ramki o podobnej do sfotografowanych przęseł grubości i kolorystyce. W podobne ramy ubraliśmy zdjęcie Charliego Chaplina, zamykając całość kompozycji nienarzucającymi się, delikatnymi listwami utrzymanymi w kolorystyce postaci na fotografii.

Oceń artykuł
4,00 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Marta Balcerowska

Źródło: e-oprawa.pl

Polecamy Ci również

Zobacz także