Jak zdrowiej gotować? Proste sposoby na zdrowe odżywianie!

0
Zmiany w codziennym jedzeniu

W Polsce z roku na rok przybywa osób z nadwagą i otyłością. Problem dotyczy nie tylko dorosłych, ale niestety i dzieci. Przejadamy się, jemy za dużo żywności przetworzonej zawierającej ogromne ilości soli, cukru i nasyconych kwasów tłuszczowych. A przy tym za mało się poruszamy. Zdrowe gotowanie wcale nie wymaga wiele pracy i wyrzeczeń. A może uchronić nas i nasze dzieci przed otyłością, cukrzycą i nadciśnieniem. Zatem do dzieła!

Zaczynamy od planu posiłków

Dla naszego zdrowia najlepsze są posiłki przygotowane w domu. Zupy gotowane bez dodatku kostki, mięso pieczone w piekarniku zamiast w głębokim tłuszczu, warzywa gotowane na parze. W kilka minut możemy przygotować smaczny posiłek, o ile wcześniej to zaplanujemy. Dietetycy podkreślają, że bez dobrego planu żywieniowego, trudno zmienić swoje dotychczasowe nawyki. Zacznijmy więc od listy dań, które chcemy przygotować w nadchodzącym tygodniu. Lodówkę wypełnijmy zdrowymi produktami, w tym świeżymi warzywami. Zrezygnujmy z kupowania konserw, zupek w proszku, gotowych sosów, majonezu, przetworzonych wędlin i kiełbas i słodzonych serków oraz jogurtów. Otwierając tak wypełnioną lodówkę, będziemy już przygotowani na zdrowsze odżywianie.

Kupujemy wielofunkcyjne garnki

Zdrowe gotowanie to nie tylko wartościowe produkty, ale i sposób ich obróbki. Co z tego, że kupimy rybę bogatą w kwasy omega 3, skoro upieczemy ją w panierce na głębokim tłuszczu? Straci wszystkie właściwości korzystne dla naszego organizmu. Żeby gotować pełnowartościowe dania, przyda nam się naczynie do gotowania na parze, szybkowar http://www.philipiakmilano.pl/naczynia i garnki ze stali szlachetnej http://www.philipiaksalony.pl/produkty. Wykonane z tego materiału naczynia kuchenne równomiernie rozprowadzają ciepło, co ułatwia gotowanie i zapobiega przypalaniu potraw. Stal nie wchodzi w reakcję z pożywieniem, dzięki czemu przyrządzamy zdrowe i smaczne dania. Najlepszegarnki, w których możemy smażyć jedzenie bez dodatku tłuszczu, zachowując tym samym wszystkie wartości odżywcze produktów. Znani szefowie kuchni, tacy jak np. Karol Okrasa nie bez powodu polecają więc produkty Philipiak (patelnia, garnki, sztućce Philipiak).

Jemy więcej warzyw i owoców

Pięć porcji warzyw i owoców to zalecane minimum. Jak się okazuje, tylko 2 osoby na 10 zjadają codziennie rekomendowane ilości świeżych produktów. W ciągu dnia powinniśmy spożyć ok. 2 szklanek owoców oraz przynajmniej 3 szklanki warzyw. Produkty te zawierają nie tylko cenne witaminy i minerały, ale tak ważny dla układu trawiennego błonnik. Ten nietrawiony przez organizm składnik odpowiada za regularne wypróżnienia, zapewnia uczucie sytości oraz reguluje poziom cukru we krwi. Warzywa i owoce powinny stać się podstawą diety. Możemy łatwo dodawać je do każdego posiłku, przygotowując np. poranny koktajl albo pożywną sałatkę na lunch. Zamiast kolejnej kanapki zjedzmy sałatkę z pomidora i garści rukoli. A na obiad przygotujmy jako dodatek mieszankę warzyw lub ugotujmy zupę warzywną. Jeśli brakuje nam czasu na pokrojenie wszystkich świeżych składników, możemy wykorzystać gotowe mrożonki dostępne w każdym sklepie.

Zmniejszamy ilości jedzonego mięsa

Mięso stanowi dobre źródło białka. Zawiera jednak spore ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Szczególnie wieprzowina, którą w Polsce spożywamy najczęściej. Codzienne jedzenie mięsnych potraw wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Podnosi poziom tzw. złego cholesterolu, prowadząc do nadciśnienia i chorób serca. Białko znajdujące się w mięsie możemy zastąpić roślinnymi odpowiednikami (np. ciecierzycą, soją). Jeśli kwestie zdrowotne nas nie przekonują, zmniejszymy ilości spożywanego mięsa ze względu na środowisko i kwestie etyczne.

Ograniczamy sól, cukier i nasycone kwasy tłuszczowe

Trudno znaleźć produkt przetworzony, który nie miałby w sobie cukru lub soli. Choć wzrasta świadomość producentów żywności i na rynek trafia coraz więcej zdrowych gotowych dań, nadal jesteśmy narażeni na mocno przetwarzane produkty. Przyjrzyjmy się, ile cukru i soli zjadamy każdego dnia. O poranku serwujemy sobie kanapki z szynką i serem. Albo zjadamy smakowy jogurt z cukrem. Do tego słodzona herbata albo sok owocowy (tak, w soku również znajduje się cukier – fruktoza). W pracy na drugie śniadanie szybka drożdżówka lub batonik z kawą (najlepiej z mlekiem i cukrem). Lunch zjadany w pośpiechu w okolicznym barze, gdzie serwują fast foody. Kolacja w domu, ale za to z dużą ilością mięsa i ziemniaków. Warzywa być może się pojawią, ale bardziej symbolicznie. Na deser po obfitej obiadokolacji słodkie ciasto, czekolada lub ciasteczka. A podczas wieczornego oglądania TV słone przekąski okraszone piwem. A co pijamy w ciągu dnia? Słodkie napoje, energetyki i kawę oraz herbatę z cukrem. W 100 ml coli znajduje się aż 9 łyżeczek cukru, czyli tyle, ile w ciągu całego dnia może zjeść dorosły mężczyzna. A puszka coli to niestety aż 250 ml, czyli ponad 20 łyżeczek cukru!

Pozwalamy sobie na przekąski

Przed chwilą było o nadmiarze cukru w diecie. Tak, ale mówimy teraz o drobnych przyjemnościach, na które pozwalamy sobie od czasu do czasu. Żadna dieta się nie powiedzie, jeśli pojawi się w niej zakaz spożywania jakichś produktów. Organizm będzie domagał się tego, co najbardziej lubi. I tak szybko przegramy naszą walkę o lepsze żywienie. Bo skoro nie możemy zjeść od czasu do czasu ulubionego batonika. Albo kawałka czekolady do kawy. Sięgajmy po słodycze z umiarem, mając świadomość, jak bardzo są kaloryczne, a jednocześnie mało wartościowe. Szukajmy zamienników tradycyjnych słodyczy z cukrem i przygotowujmy domowe przekąski z dodatkiem ksylitolu, stewii czy lucumy.

Zdrowe tłuszcze w diecie

Tak, tłuszcz jest potrzebny w naszej diecie. Chociażby po to, żeby wraz z nim dostarczyć organizmowi witaminy (te rozpuszczalne w tłuszczach) i niezbędne kwasy tłuszczowe, których organizm sam nie jest w stanie wyprodukować. To mit, że dieta beztłuszczowa jest dla nas zdrowa. Potrzebujemy szczególnie zdrowych tłuszczy, takich jak oliwa z oliwek, awokado czy orzechy. Z umiarem spożywajmy tłuszcze nasycone (masło, smalec, inne tłuszcze zwierzęce).

Korzystamy z porad specjalistów

Żeby gotować zdrowiej, potrzebujemy do tego pomysłów i inspiracji. Jeśli do tej pory na każdy obiad jadaliśmy schabowego z ziemniakami, trudno wyobrazić nam sobie, że może być jakieś lepsze danie. Zachętą do wprowadzenia nowego, zdrowszego jadłospisu mogą być obiady czwartkowe organizowane przez markę Philipiak. Na obiadach spotykają się ludzie show biznesu http://www.obiadyczwartkowe.pl/nasi-goscie, którzy rozmawiają o zdrowych nawykach żywieniowych i sposobach na poprawę diety Polaków. Karol Okrasa prowadzi te spotkania, ucząc, jak przyrządzać smaczne, a jednocześnie bardzo zdrowe dania. Spotkania mają na celu upowszechniać wiedzę o prawidłowym odżywianiu oraz wspomagać dziecięcą fundację Akogo?

Oceń artykuł
0,00 / 0 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Polecamy Ci również

Zobacz także