Kuchnia na zdrowie

Kuchnia na zdrowie

Myśląc o zdrowej kuchni, w mgnieniu oka przychodzą nam na myśl złote zasady odżywiania i odpowiedniego trybu życia. Nie wiele osób jednak zdaje sobie sprawę, że równie ważna dla naszego zdrowia jest odpowiednia i funkcjonalna aranżacja kuchennego wnętrza, w którym przebywamy i pracujemy niekiedy przeważającą część dnia.

Przestrzenna kuchnia z dużą powierzchnią blatu

Meble kuchenne

Wygodny fotel do oglądania telewizji, wyprofilowane krzesło biurkowe, odpowiednio miękka kanapa czy wygodna poduszka, która złagodzi bóle kręgosłupa, to wciąż nie wszystko. Niepozorne miejsce pracy jakim jest kuchnia, musi być zaaranżowane z równie dużą starannością, z jaką dobieramy meble wypoczynkowe i siedziska. Oczywiste jest, że siedzenie jest swojego rodzaju sztuką, a co ze staniem? Otóż okazuje się, że podczas pozycji stojącej, narażamy kręgosłup na długotrwałe przeciążenie, a nacisk na kręgi wynosi aż 100 kg. Jeśli kuchenne obowiązki nie pozwalają nam na odpoczynek, zadbajmy przynajmniej o to, by częściowo odciążyć plecy. Niezwykle ważna jest przemyślana wysokość montowanych blatów. Zbyt nisko osadzony blat kuchenny czy stół, wymusza stanie w pozycji zgiętej, co bardzo źle wpływa na nasz kręgosłup. Stałe pochylenie głowy przeciąża odcinek szyjny, przez co często odczuwamy też ból i napięcie karku. Obecnie, bardzo modne, są blaty o różnych poziomach.

Projektując kuchnię, zawsze zwracajmy uwagę na odpowiednie dopasowanie wysokości mebli w stosunku do wzrostu, oraz do tego, jakie prace wykonujemy. Do czynności wykonywanych na siedząco, zalecana średnia wysokość to 74-76 cm, natomiast do wymagających stania będzie to około 86-91cm.

Bezpieczna kuchnia

Równie ważna jest wysokość szafek, szuflad oraz sprzętu kuchennego, którego używamy na co dzień. Zbyt wysokie szafki sprawiają, że przy podnoszeniu rąk zmienia się napięcie w mięśniach karku i obręczy barkowej. Podczas ucisku na tętnice w kręgosłupie szyjnym, możliwe są nawet nagłe zawroty głowy. Powinny być one zamontowane w taki sposób, żeby użytkownik nie musiał zbyt często schylać się w poszukiwaniach garnków czy talerzy ani sięgać zbyt wysoko.

 

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie wysokich szafek wysuwanych typu cargo, bądź po prostu szuflad z wysokością optymalnie dobraną do najczęściej przechowywanych w kuchni przedmiotów i produktów. Dzięki temu wszystkie zapasy będą uporządkowane i pod ręką, a my zaoszczędzimy sobie biegania, szukania i zbędnego przeciążania ciała. Również okap nad kuchenką, powinien być zawieszony na odpowiedniej wysokości (średnio od 65-90 cm), w zależności od wzrostu użytkownika. Nie będziemy wówczas mieli możliwości uderzenia w niego głową podczas pochylania się nad gotującą zupą, co daje nam większe bezpieczeństwo pracy.

Ciekawym pomysłem pod względem wygody i bezpieczeństwa, są także półki z powłoką antypoślizgową, zapobiegającą suwaniu się garnków. Ponadto można wykończyć je relingiem, który zabezpieczy garnki przez ewentualnym wypadnięciem. Jeśli natomiast po naszej kuchni chadza mały urwis, koniecznie zadbajmy o zabezpieczenie rogów blatu gumowymi nakładkami.

Zdrowa kuchnia

Niemałe znaczenie dla naszego zdrowia ma też oczywiście czystość. Regularne porządki, są tutaj sprawą nadrzędną, gdyż wilgotna kuchnia to doskonałe środowisko dla bakterii. To tutaj przecież obieramy i kroimy produkty przed włożeniem ich do garnka. Rozwiązaniem, sprzyjającym utrzymaniu higienicznego wyglądu są np. błyszczące powierzchnie mebli kuchennych. Łatwość ich czyszczenia sprawia, że zawsze wyglądają one schludnie, a my nie musimy poświęcać cennych godzin na szorowanie powierzchni frontów.

Zdrowo znaczy naturalnie, dlatego ciekawym pomysłem na zdrową kuchnię może być montaż drewnianego blatu. Wbrew pozorom dobrze zakonserwowane, twarde drewno, cechuje się dużą odpornością na wilgoć i chemikalia, dzięki czemu śmiało możemy stosować je w kuchni.

Pamiętajmy, że zasadą urządzania wygodnej, funkcjonalnej kuchni jest ustawienie mebli współgrające z kolejnością wykonywanych codziennie czynności, a także odpowiednie oświetlenie wpływające na nasze zdrowie, wzrok i samopoczucie.

Oceń artykuł
4,60 / 5 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Marta Balcerowska

Źródło: KAM

Polecamy Ci również

Zobacz także