Nowalijki na talerzu

Z nadejściem wiosny chętniej wybieramy się na wycieczki, częściej kupujemy kwiaty i zaczynamy planować wakacje. To sprzyja zmianie stylu życia. Oczywiście na zdrowszy.

Wiosenne warzywa, fot. stock.xchng Wiosenne warzywa, fot. stock.xchng

Porcja witamin
Za oknem coraz cieplej, więc łatwiej zmobilizować się do aktywności fizycznej i lepszego odżywiania. Zmianie diety sprzyja także duży wybór młodych warzyw. O tej porze roku na straganach pojawiają się nowalijki, które doskonale urozmaicają jadłospis. Co prawda coraz częściej rzodkiewki, ogórki i sałatę możemy kupować przez cały rok, jednak warzywa z gruntowych upraw są bogatsze w witaminy niż rosnące pod folią, a przez to zasilane sztucznymi nawozami. Naturalnej porcji witamin nie zastąpi również żaden suplement diety.

Wprowadzanie do codziennego menu świeżych warzyw wzmocni odporność organizmu. Korzystajmy zatem z okazji i przyrządzajmy wieloskładnikowe sałatki i surówki. To prawdziwa bomba witaminowa, a poza tym sojusznik w odchudzaniu, bowiem nowalijki są niskokaloryczne. Pożywną sałatkę możemy szybko przygotować, dlatego nawet najbardziej zapracowani nie mają wymówek. Umycie sałaty, dorzucenie kilku rzodkiewek, paru listków bazylii, natki pietruszki, szpinaku, pokrojenie ogórka i dymki naprawdę nie zajmuje wiele czasu. Za to przynosi wiele korzyści dla zdrowia. 

Sałatka z nowalijek i sera, fot. stock.xchng Łyżki do sałaty Sagaform Oval Oak, fot. www.czerwonamaszyna.pl Wkład do miniogródka z bazylią Racine Carre, fot. www.fabrykaform.pl

Zdrowo i kolorowo
Jeśli kogoś nie przekonują walory smakowe sałatek, to może zrobią na nim wrażenie witaminowe rankingi. Rekord pod względem zawartości witaminy C należy do natki pietruszki. Posiada jej prawie cztery razy więcej niż cytryna, a ponadto zawiera beta-karoten, witaminy A, PP i E oraz żelazo, potas, mangan i cynk. Z kolei zielona sałata posiada dużo beta-karotenu oraz witaminę C i E, B1 i B2, a także biotyny, wapń, żelazo, magnez i cynk. Ta mieszanka jest zdrowa, a dodatkowo dobrze wpływa na stan cery, włosów i paznokci. Podobnie jak pomidory, które nie tylko pięknie zdobią sałatkę, ale również dostarczają wzmacniającej odporność witaminy C i działających antystresowo witamin B1, B2 i PP.

Szpinak przyzwyczailiśmy się jadać na ciepło, tymczasem świeże liście sprawdzą się jako dodatek do sałatek. Zwłaszcza, że zawierają witaminy C, B6, B2, biotynę, beta-karoten, żelazo, wapń i mangan oraz dużo kwasu szczawiowego. Z uwagi na ten ostatni składnik, dobrze dodawać szpinak do nabiału, który zapobiega wypłukiwaniu wapnia.

Z kolei tak lubiane chrupiące rzodkiewki mają sporo witamin C, A, żelaza i cynku. Za to surowe ogórki zawierają niewielkie ilości witamin i składników mineralnych lecz są wyjątkowo niskokaloryczne. Warto również pamiętać, że surowe zawierają askorbinazę, czyli enzym niszczący witaminę C. Dlatego lepiej ich nie łączyć z bogatymi w witaminę C pomidorami.

Każdą sałatkę możemy również posypać drobno pokrojonym szczypiorkiem. Zaostrzy jej smak, a dodatkowo zadziała bakteriobójczo i dostarczy nam sporo beta-karotenu, potasu, witamin E i C oraz z grupy B. 

Łyżki do sałaty Pernille Vea, fot. www.fabrykaform.pl Różne rodzaje sałat, fot. stock.xchng Miska Swedish Grace Sky, fot. www.skandikhome.pl

Sztuka podawania
Mistrzami w przyrządzaniu sałatek są Włosi. Łączą jej różne gatunki – czerwoną, rzymską, zieloną o drobnych liściach rukolę i roszponkę, białą, dorzucają szpinak, zioła i całość skrapiają oliwą z oliwek. Do tego wystarczy bagietka i popołudniowa przekąska gotowa. Tajemnica lekkiej, włoskiej kuchni tkwi między innymi w potrawach pełnych warzyw, do których mięsa stanowią właściwie dodatek. Zatem jeśli chcemy przygotować bardziej treściwy posiłek, dodajmy raczej do sałatki pokrojony w kostkę ser feta lub mozzarellę.

Istotnym składnikiem sałaty są zioła. Niektórzy hodują je przez cały rok. Warto. Wyśmienicie smakują, ale także efektownie wyglądają na parapecie i dekorują kuchnię. W sklepach można nawet kupić gotowe zestawy przeznaczone do domowej uprawy – niewielkie doniczki z mieszanką nasion. A każda gospodyni wie, że w codziennej kuchni przydadzą się bazylia, rozmaryn, estragon, tymianek, rzeżucha czy mięta.

W sklepach, zwłaszcza tych ze zdrową żywnością, można również kupić specjalne tacki do hodowli kiełków z nasion słonecznika, rzodkiewki, fasoli czy kapusty. Wystarczy pamiętać o płukaniu nasion w letniej wodzie dwa razy dziennie, by po 4-5 dniach dodawać je do sałatek i kanapek. I znowu – warto to zrobić, bo okazuje się, że kiełki zawierają więcej witamin i odżywczych składników niż wyrośnięte rośliny, a nawet same nasiona.

Zadbajmy także o efektowne podanie przekąski. Kolorowa miska lub szklana salaterka wypełniona po brzegi różnokolorową sałatą wygląda bardzo apetycznie. Przydatne okażą się także łyżki lub szczypce do jej nakładania. W sklepach znajdziemy ich duży wybór – od prostych drewnianych, przez plastikowe i ze stali nierdzewnej, po łyżki o oryginalnych kształtach, zaprojektowane przez designerów dla znanych firm produkujących akcesoria kuchenne.

Oceń artykuł
4,50 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Monika Brodowska

Zdjęcia: stock.xchng, www.czerwonamaszyna.pl, www.fabrykaform.pl, www.skandikhome.pl

Polecamy Ci również

Zobacz także