Nowalijki na talerzu

0
Warzywa
Warzywa z gruntowych upraw są bogatsze w witaminy niż rosnące pod folią

Z nadejściem wiosny chętniej wybieramy się na wycieczki, częściej kupujemy kwiaty i zaczynamy planować wakacje. To sprzyja zmianie stylu życia. Oczywiście na zdrowszy.

Porcja witamin

Za oknem coraz cieplej, więc łatwiej zmobilizować się do aktywności fizycznej i lepszego odżywiania. Zmianie diety sprzyja także duży wybór młodych warzyw. O tej porze roku na straganach pojawiają się nowalijki, które doskonale urozmaicają jadłospis. Co prawda coraz częściej rzodkiewki, ogórki i sałatę możemy kupować przez cały rok, jednak warzywa z gruntowych upraw są bogatsze w witaminy niż rosnące pod folią, a przez to zasilane sztucznymi nawozami. Naturalnej porcji witamin nie zastąpi również żaden suplement diety.

To Cię zainteresuje: Gotowanie na parze gwarancją dobrego samopoczucia

Wprowadzanie do codziennego menu świeżych warzyw wzmocni odporność organizmu. Korzystajmy zatem z okazji i przyrządzajmy wieloskładnikowe sałatki i surówki. To prawdziwa bomba witaminowa, a poza tym sojusznik w odchudzaniu, bowiem nowalijki są niskokaloryczne. Pożywną sałatkę możemy szybko przygotować, dlatego nawet najbardziej zapracowani nie mają wymówek. Umycie sałaty, dorzucenie kilku rzodkiewek, paru listków bazylii, natki pietruszki, szpinaku, pokrojenie ogórka i dymki naprawdę nie zajmuje wiele czasu. Za to przynosi wiele korzyści dla zdrowia. 

  


Zdrowo i kolorowo

Jeśli kogoś nie przekonują walory smakowe sałatek, to może zrobią na nim wrażenie witaminowe rankingi. Rekord pod względem zawartości witaminy C należy do natki pietruszki. Posiada jej prawie cztery razy więcej niż cytryna, a ponadto zawiera beta-karoten, witaminy A, PP i E oraz żelazo, potas, mangan i cynk. Z kolei zielona sałata posiada dużo beta-karotenu oraz witaminę C i E, B1 i B2, a także biotyny, wapń, żelazo, magnez i cynk. Ta mieszanka jest zdrowa, a dodatkowo dobrze wpływa na stan cery, włosów i paznokci. Podobnie jak pomidory, które nie tylko pięknie zdobią sałatkę, ale również dostarczają wzmacniającej odporność witaminy C i działających antystresowo witamin B1, B2 i PP.

Szpinak przyzwyczailiśmy się jadać na ciepło, tymczasem świeże liście sprawdzą się jako dodatek do sałatek. Zwłaszcza, że zawierają witaminy C, B6, B2, biotynę, beta-karoten, żelazo, wapń i mangan oraz dużo kwasu szczawiowego. Z uwagi na ten ostatni składnik, dobrze dodawać szpinak do nabiału, który zapobiega wypłukiwaniu wapnia.

Z kolei tak lubiane chrupiące rzodkiewki mają sporo witamin C, A, żelaza i cynku. Za to surowe ogórki zawierają niewielkie ilości witamin i składników mineralnych lecz są wyjątkowo niskokaloryczne. Warto również pamiętać, że surowe zawierają askorbinazę, czyli enzym niszczący witaminę C. Dlatego lepiej ich nie łączyć z bogatymi w witaminę C pomidorami.

Każdą sałatkę możemy również posypać drobno pokrojonym szczypiorkiem. Zaostrzy jej smak, a dodatkowo zadziała bakteriobójczo i dostarczy nam sporo beta-karotenu, potasu, witamin E i C oraz z grupy B.

Polecamy: Smaki jesieni – dlaczego warto jeść sezonowe warzywa i owoce

Sztuka podawania

Mistrzami w przyrządzaniu sałatek są Włosi. Łączą jej różne gatunki – czerwoną, rzymską, zieloną o drobnych liściach rukolę i roszponkę, białą, dorzucają szpinak, zioła i całość skrapiają oliwą z oliwek. Do tego wystarczy bagietka i popołudniowa przekąska gotowa. Tajemnica lekkiej, włoskiej kuchni tkwi między innymi w potrawach pełnych warzyw, do których mięsa stanowią właściwie dodatek. Zatem jeśli chcemy przygotować bardziej treściwy posiłek, dodajmy raczej do sałatki pokrojony w kostkę ser feta lub mozzarellę.

Istotnym składnikiem sałaty są zioła. Niektórzy hodują je przez cały rok. Warto. Wyśmienicie smakują, ale także efektownie wyglądają na parapecie i dekorują kuchnię. W sklepach można nawet kupić gotowe zestawy przeznaczone do domowej uprawy – niewielkie doniczki z mieszanką nasion. A każda gospodyni wie, że w codziennej kuchni przydadzą się bazylia, rozmaryn, estragon, tymianek, rzeżucha czy mięta.

W sklepach, zwłaszcza tych ze zdrową żywnością, można również kupić specjalne tacki do hodowli kiełków z nasion słonecznika, rzodkiewki, fasoli czy kapusty. Wystarczy pamiętać o płukaniu nasion w letniej wodzie dwa razy dziennie, by po 4-5 dniach dodawać je do sałatek i kanapek. I znowu – warto to zrobić, bo okazuje się, że kiełki zawierają więcej witamin i odżywczych składników niż wyrośnięte rośliny, a nawet same nasiona.

Czy wiesz, przetwory z pomidorów są zdrowsze niż surowe pomidory? Dowiedz się dlaczego i sprawdź nasze przepisy na przetwory z pomidorów

Zadbajmy także o efektowne podanie przekąski. Kolorowa miska lub szklana salaterka wypełniona po brzegi różnokolorową sałatą wygląda bardzo apetycznie. Przydatne okażą się także łyżki lub szczypce do jej nakładania. W sklepach znajdziemy ich duży wybór – od prostych drewnianych, przez plastikowe i ze stali nierdzewnej, po łyżki o oryginalnych kształtach, zaprojektowane przez designerów dla znanych firm produkujących akcesoria kuchenne.

Oceń artykuł
4,50 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Monika Brodowska

Polecamy Ci również

Zobacz także