Projekty wystawy studenckiej w School of Form

Projekty wystawy studenckiej w School of Form

Jęczące schody, maszyny rysujące, ożywione przedmioty i pokaz mody – studenci wszystkich specjalizacji School of Form w Poznaniu tj. domestic, communication, fashion i industrial design, pokazali swoje projekty, nad którymi pracowali w minionym semestrze. Zaprezentowali także Manifest Desygnera, który przedstawiał ich postrzeganie nowoczesnego wzornictwa.

"bieżnik" z drewna - Pola Lisowska, Małgorzata Sakiewicz, III rok domestic design School of Form

Wzornictwo jest jednym z kierunków zamawianych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Studenci School of Form mają okazję do wszechstronnego rozwoju, dzięki unikalnemu w skali kraju programowi wzornictwa, nad którym pracował zespół ekspertów pod przewodnictwem Lidewij Edelkoort, wieloletniej szefowej Design Academy Eindhoven i dyrektora strategicznego oraz mentora School of Form. Szefowie poszczególnych specjalności, a także wykładowcy, to znani i cenieni w swoich dziedzinach projektanci-praktycy.

ławka drewniana - Agata Klimkowska, III rok domestic design School of Form

Przedmioty humanistyczne (psychologia, socjologia, filozofia i antropologia) pomagają studentom zrozumieć człowieka i jego potrzeby we współczesnym świecie, a przedmioty projektowe rozwijają ich umiejętności manualne i koncepcyjne, aby potrafili tworzyć przedmioty, kreować interakcje i przestrzeń zarówno internetową, jak i realną, na miarę marzeń klientów. Wystawa końcoworoczna studentów jest częścią tego unikalnego programu nauczania, który łączy w sobie elementy edukacji projektowej i humanistycznej.

deska do krojenia zamieniając się w miskę - Isia Czartoryska, II rok domestic design School of Form

Tegoroczna wystawa przebiegała pod hasłem „Projekt Desygner”. W swoim manifeście studenci  odnieśli się do źródeł słowa designer, wskazując związki między nadawaniem formy
a nadawaniem znaczenia przedmiotom. Opisali, kim dla nich jest desygner (nadający znaczenie, ważność), czym różni się od dizajnera oraz jak ma projektować i w jakim celu to robi.
Wystawa „Projekt Desygner” odbyła się po to, żeby pokazać, że są dwie całkiem różne drogi uprawiania projektowania, lecz my wybieramy jedną. Nie chcemy być dizajnerami, lecz desygnerami – mówiła Małgorzata Piernik, studentka II roku communication design School of Form odpowiedzialna z kuratorską część projektu.

W swoim manifeście studenci słusznie zauważyli i zaakcentowali różnicę pomiędzy powierzchownym, dekoracyjno-sezonowym postrzeganiem projektowania i roli projektanta,
a jego rzeczywistymi celami i rolami. Projektant-desygner to ten, który odpowiada na potrzeby, zajmuje się codziennością. Jego projekty są często niewidzialne,  niewarte wystaw lub też nie do pokazania, bez dłuższego komentarza, jednak poprawiają jakość życia i rozwiązują problemy oraz szukają odpowiedzi na pytania o przyszłość – tłumaczy Agnieszka Jacobson-Cielecka, dyrektor programowy School of Form.

lampa stacjonarna i przenośna - Patrycja Bołzan, Luiza Winowiecka, II rok domestic design School of Form

stolik z wnęką na książki i możliwością rozbudowy - Paulina Masternak, III rok domestic design School of FormPodczas wystawy można było zapoznać się z wieloma ciekawymi pracami młodych projektantów. Odwiedzający mogli zobaczyć m.in. rysujące maszyny, które przetwarzają częstotliwość dźwięków na obraz; przedmioty ożywione przy pomocy interaktywnego kodowania, które wchodzą w emocjonalne relacje z użytkownikiem; rozwiązania z butelek PET i kartonów; prototypy nowych funkcjonalnych stojaków na rowery; jęczące schody; drewniane, szczekające oraz merdające ogonem psy, teatrzyk działający na światło czy mobilne systemy do serwowania cateringu.

Wydarzenie zakończyło się pokazem mody studentów specjalizacji fashion design, którzy zaprezentowali około 90 swoich kreacji, w 4 różnych kolekcjach takich jak „Zero Waste”, „Biała koszula”, „Protest” oraz kolekcji kapsułowej, która polegała na przygotowaniu ubrań dla jednej, konkretnej osoby na każdą okazję.

Manifest desygnera

Oceń artykuł
5,00 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Katarzyna Laszczak

Źródło: School of Form

Polecamy Ci również

Zobacz także