Rosenthal – 130 lat nowoczesnych poszukiwań

Rosenthal – 130 lat nowoczesnych poszukiwań

Manufaktura założona przez Philipa Rosenthala ponad 130 lat temu w Selb to dziś marka o uznanej renomie w branży porcelany.

filiżanka z kolekcji Biała Maria

Krótka historia Rosenthal

Historia Rosenthal zaczyna się od popielnicy, którą jako koneser cygar zaprojektował sam Philip. Ośmielony sukcesem skupił się na produkcji serwisów. Ich pierwsze wzory nawiązywały do bogatej stylistyki barokowej. Wykonane z delikatnej porcelany, często zdobione kwiatowymi dekoracjami, stały się wyznacznikami luksusowej elegancji.

W roku 1916 powstał zestaw Biała Maria - najlepiej rozpoznawalny serwis z linii Rosenthal Classic. Jego lekko zgeometryzowana forma pokryta delikatnym reliefem z motywami kwiatu granatowca już od prawie 100 lat cieszy się ogromną popularnością. Autorem projektu i w tym przypadku był Philip Rosenthal. Dziś Biała Maria jest najbardziej rozbudowanym serwisem w ofercie Rosenthal, w skład którego wchodzi ponad 120 elementów. Każdego sezonu manufaktura wprowadza też elementy nowe.

Rosenthal Studio-Line

Ponad stuletnia historia – źródło bogatego doświadczenia marki – to jednak tylko część specyfiki Rosenthal. Idea budowania sukcesu firmy została bowiem związana z myśleniem niezwykle nowoczesnym. Jego początek odnajdziemy w latach 60. XX wieku. Właśnie wtedy Philip Rosenthal jr. postawił na współpracę ze światowej sławy projektantami i artystami. Dzięki temu Rosenthal to dzisiaj nie tylko linia klasyczna, ale także szeroka oferta działu Studio-Line, której każdy element bez wątpienia uznać można za realizację koncepcji Philipa Rosenthal jr., by „…żyć ze sztuką…”.

Walter GropiusDo tej pory z Rosenthal Studio-Line związało się blisko 200 autorów o światowej sławie. Od samego początku działania z manufakturą podejmowali twórcy, których uznać można za ikony architektury czy sztuki.Pod koniec lat 60. XX wieku projektu serwisu dla Rosenthal dostarczył założyciel szkoły Bauhaus, twórca architektury funkcjonalnej – Walter Gropius. Serwis TAC, którego nazwa pochodzi od nazwy studia projektowego The Architects' Collaborative, założonego przez Gropiusa w Cambridge (Massachusetts) w 1946 roku, zdaje się odzwierciedlać cechy charakterystyczne dla architektonicznego stylu Gropiusa. Łączenie podstawowych form geometrycznych, operowanie powierzchniami pozbawionymi ornamentów czy estetyka uzasadniana funkcją to kilka z nich.

kolekcja TAC

kolekcja Andy WarholAndy WarholWśród innych artystów, którzy wpłynęli na kształt kolekcji Rosenthal znalazł się także król amerykańskiego pop-artu – Andy Warhol. Kolekcja przedmiotów ze szkła i porcelany to jednak nie tylko proste przełożenie motywów z twórczości artysty na nowe medium. To także efekt pracy projektantów Studio-Line. Szczególna dbałość o kolor i poszukiwanie odpowiednich form zaowocowało efektem, w którym różnorodność i intensywność barw – tak charakterystyczne cechy prac artysty - znajdują optymalne przełożenie na powierzchnię obiektów z kolekcji. Kolekcja „Andy Warhol” to możliwość nowego spojrzenia na warholowski styl i dowód na to, że jego twórczość jest zjawiskiem wciąż żywym i aktualnym.

Timo Sarpaneva

W poszukiwaniu wyjątkowego stylu
Nieustanne poszukiwanie nowych form i dekoracji oraz podążanie za najnowszymi poszukiwaniami ze świata designu, sprawiają, że produkty Rosenthal to dzieła sztuki użytkowej.Fenomen tej marki to bez wątpienia wysoka jakość, szacunek dla tradycji i potrzeba nowych eksperymentów, do których zaliczyć należy m.in. mariaż z konkretnymi stylami projektowania. kolekcja SuomiSkandynawski design to jest powszechnie rozpoznawany i cieszący się szerokim gronem zwolenników. Philip Rosenthal jr. – założyciel Studio-Line – szczególnie zainteresował się tym stylem w latach 70. XX wieku. W 1976 roku zaprosił fińskiego projektanta Timo Sarpanevę do współpracy, która zaowocowała powstaniem kolekcji „Suomi”. Kolekcja znana z miękkich, organicznych kształtów, niewątpliwie czerpie inspiracje z natury. Formy „Suomi” przywodzą na myśl gładkie kamieni rzeczne kształtowane pod wpływem ruchów wody. Efekt daleki jest jednak od prostego naśladownictwa czy bezpośredniej imitacji przyrody. Charakteryzuje go równowaga pomiędzy podstawowymi formami geometrycznymi – kołem i kwadratem.

Gianni VersaceBogactwo form i różnorodność motywów

Lata 90. XX wieku to moment, w którym nawiązano współpracę z Giannim Versace - „królem mody włoskiej”. Jej efektem jest kolekcja porcelany, szkła i sztućców „Rosenthal meets Versace” o bogatej dekoracji, odwołującej się do świata antycznego. Grecki meander i głowa meduzy to charakterystyczne motywy zdobiące kolekcję „Rosenthal meets Versace”. Każda z linii kolekcji urzeka ornamentyką, która często oparta jest na działaniu zestawieniami intensywnych barw z bogactwem złoceń. Pierwotnie autorem dekoracji był Gianni Versace, a po jego śmierci koncepcji dostarcza jego siostra, Donatella.

kolekcja Vanity

kolekcja LandscapePatricia UrquiolaPropozycje Studio-Line to każdorazowo oryginalna wizja projektanta łączona z doświadczeniem i możliwościami technologicznymi manufaktury Rosenthal. Jednym z przykładów współpracy, która doskonale odzwierciedla synergię działań koncepcyjnych i autora projektu oraz pracę z materiałem kształtowanym w warunkach przemysłowych jest kolekcja „Landscape” Patricii Urquioli – jednej z najbardziej znanych i cenionych projektantek, która podjęła współpracę z Rosenthal. Źródłem oryginalnego wyrazu „Landscape” jest między innymi przenikanie funkcji poszczególnych elementów z ich formą. Każdy element porcelanowego serwisu zaskakuje kształtem – uszka i uchwyty zastąpione są przez trójwymiarowy ornament. Kolekcja urzeka delikatnością niezwykle cienkiej, białej porcelany, która jest równocześnie wyrazem możliwości technologicznych manufaktury Rosenthal.

Platt&YoungKreatywne podejście do kultury stołu

Kreatywne podejście do aranżacji stołu to niekwestionowany znak rozpoznawczy propozycji działu Studio-Line. Doskonale w filozofię działań tego działu manufaktury wpisał się duet brytyjskich designerów Platt&Young. Zaproponowana seria „A la carte” to możliwość wyboru – niczym z karty dań – trzyelementowych zestawów o intrygujących kształtach. „Origami” – zarówno formą, jak i nazwą – nawiązuje do japońskiej sztuki składania papieru. Innym przykładem koncepcji brytyjskich designerów jest linia „Free Spirit Stars”, której forma powstała z okazji 125. powstania rocznicy Rosenthal. Poszczególne elementy kolekcji „Free Spirit” oparte na zestawieniu podstawowych kształtów geometrycznych wzbogacone zostały w wersji „Stars” platynową dekoracją.

kolekcja A la Cartekolekcja Free Spirit Stars

Christoph de la FontaineRosenthal Studio-Line to nie tylko praca z uznanymi już projektantami, to także wprowadzanie zupełnie świeżego powiewu do dziedziny o tak długiej tradycji. Rosenthal poszukując źródeł nowego spojrzenia na aranżacje stołu podjął współpracę z Christophem de la Fontaine – jednym z młodszych projektantów Rosenthal. Kolekcja „Format” jego autorstwa powstała w oparciu o prosty i klarowny język formy.

kolekcja FormatDe la Fontaine – zestawiając podstawowe bryły geometryczne, takie jak walec czy stożek, osiąga efekt zupełnie nowej całości. Oryginalność rozwiązań kolekcji „Format” polega na charakterystycznym kształtowaniu bryły, które bliskie jest myśleniu o przedmiocie użytkowym jak o rzeźbie. Co ciekawe, de la Fontaine całkowicie rezygnuje z płynnej linii na rzecz konstruowania form o zgeometryzowanym przekroju. W pewnym stopniu ociera się on wręcz o stylistykę dobrze znaną z historii designu, z drugiej jednak strony - podkreśla, że jego propozycje są wyrazem tempa współczesnego świata. Dzięki temu „Format” sprawdza się jako rozwiązanie dla poszukujących znanych rozwiązań, a równocześnie urzeka nowatorskim sposobem pracy nad formą.

 

Oceń artykuł
4,33 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Remigiusz Kuczuba

Źródło: Rosenthal

Polecamy Ci również

Zobacz także