Rozmowa z Joanem Gasparem

Joan Gaspar jest znanym hiszpańskim projektantem, laureatem wielu nagród branżowych i wykładowcą szkoły designu Eina w Barcelonie. Projektant odpowiada na kilka pytań związanych z nowymi trendami we wzornictwie oraz funkcjonowaniem projektanta w świecie biznesu.

Joan GasparJest pan przedstawicielem tzw. barcelońskiej szkoły projektowania. Proszę powiedzieć czym różni się ona od innych i co czyni ją tak charakterystyczną?

W całej Hiszpanii Katalonia i Barcelona znajdowały się na pierwszym miejscu pod względem przemysłowym i ekonomicznym w porównaniu do reszty kraju. Jeśli do tego fundamentalnego aspektu dodamy przedsiębiorczość i energię całego społeczeństwa Katalonii, bliskość Francji i śródziemnomorski charakter, powstanie grunt niezwykle podatny dla rozwoju sztuki dekoracyjnej, która miała miejsce pod koniec XIX wieku.

Czy uważa pan, że da się wyodrębnić wiodące trendy we współczesnym wzornictwie?

Nie umiem powiedzieć, który trend jest najważniejszy albo dlaczego jest ważniejszy niż inny. Trendy, które się pojawiają są wyznaczane przez postęp przemysłowy, technologiczny, społeczny i polityczny. Aspekty technologiczne i rozwój stosowanych materiałów oraz technik mają największy wpływ na powstawanie produktów. Ważne jest, żeby design produktów nie ulegał wpływom czerpanym z mody odzieżowej. To, że rozwój technologii ma duży wpływ na proces designu i jego wizerunek, można najlepiej zauważyć na przykładzie produktów konsumpcyjnych. Projektanci, dzięki ewolucji techniki i zwyczajów społecznych, mają większą swobodę wymyślania i projektowania interakcji między produktem a końcowym odbiorcą. Ponadto konkurencja w fundamentalny sposób sprzyja designowi i jego użytkownikom. Firmy powinny zwracać na to uwagę, jeśli chcą zwiększyć swój udział w rynku.

Design i rynek – jak odnajduje się pan jako projektant w tych dwóch tak odrębnych światach?

Te dwa światy uzupełniają się i potrzebują nawzajem. Tradycyjna definicja projektanta przemysłowego mówi, że projektant to niezbędne ogniwo pomiędzy przemysłem a odbiorcą końcowym. Projektantowi zależy na stworzeniu interesującego produktu, który się dobrze sprzeda i będzie odpowiadał klientowi. To pozwala się rozwijać zawodowo i tworzyć nowe, różnorodne projekty.

ceramika łazienkowa aranżacja wnętrza

Wzornictwo przedmiotów użytkowych wiąże się nierozerwalnie z ich funkcjonalnością. Czy jest to wyzwaniem, czy ułatwieniem podczas projektowania?

Funkcjonalność przedmiotu to cecha niezbędna. Zawsze trzeba założyć, że przedmiot ma spełniać swoją funkcję. Nie wyobrażam sobie producenta tworzącego coś, co nie spełnia funkcji, do której zostało stworzone. Projekt i funkcjonalność zawsze powinny iść w parze. I nie mówimy tu np. o rzeźbie, tylko o wzornictwie przemysłowym, wzornictwie przedmiotów codziennego użytku, które mają nam ułatwiać i umilać życie.

Jakie trendy są obecnie modne w projektowaniu wnętrz? Czy da się wyróżnić wiodące tendencje?

W wystroju wnętrz nadal dominuje minimalizm, ale istnieje też ruch określany jako pewna interpretacja baroku. Do tego doszła moda na motywy roślinne i kwiatowe, które wdarły się na malowany papier, do mebli, krzeseł i lamp. Jednocześnie niektórzy odzyskują meble z lat 70. i zestawiają je z meblami z lat 50. i 40. Rezultat zależy od jakości projektu takiej mieszanki i ogólnego wrażenia jakie robi jego forma. To co powinno być najważniejsze podczas projektowania to przede wszystkim zdrowy rozsądek.

Oceń artykuł
4,75 / 4 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Marta Balcerowska

Źródło: Roca

Polecamy Ci również

Zobacz także