Smaki jesieni – dlaczego warto jeść sezonowe warzywa i owoce

0
Warzywa
Sezonowe warzywa i owoce to nie tylko bogactwo smaków, ale też witamin i minerałów, których nie zastąpią żadne suplementy.

Jedzenie sezonowych warzyw i owoców to jedna z lepszych rzeczy, jakie możemy sobie zrobić. Wyjaśniamy dlaczego i proponujemy kilka pomysłów na jesień.

Teoria sezonowego odżywiania się polega na jak najszerszym wykorzystaniu warzyw i owoców rosnących i dojrzewających w danej porze roku. To dieta zdobywająca coraz większą popularność i w odróżnieniu od wielu nowinek i diet-cudów – mająca same zalety. W dodatku jest to prawdziwy powrót do naszego naturalnego sposobu odżywiania się – przecież przez tysiąclecia korzystaliśmy z produktów, które były dostępne w danym czasie. Z drugiej strony warzywa i owoce rosnące i dojrzewające zgodnie z naturalnym cyklem są najzdrowsze i najsmaczniejsze - cała gama substancji bioaktywnych jest wytwarzana pod wpływem promieni słonecznych tuż pod skórką. Jedliście kiedyś naprawdę smaczne pomidory zimą? No właśnie. A teraz pomyślcie o takich z letniego bazarku…
Ważne jest także to, żeby jeść warzywa i owoce, które nie są przywożone z daleka. Oczywiście to nie znaczy, że mamy zrezygnować z bananów, czy pomarańczy, ale wykorzystywać jak najwięcej rodzimych plonów.
 Dobrze, by warzywa te pochodziły od rodzimych producentów. Nie tylko skraca to czas dostawy, co zapobiega utracie cennych witamin podczas transportu, ale także wpływa na niższą cenę produktu – mówi Urszula Giża, ekspert marki Tarsmak. Warto dodać, że warzywa występujące w lokalnym klimacie zawierają zoptymalizowane ilości składników odżywczych.

Czy wiesz, przetwory z pomidorów są zdrowsze niż surowe pomidory? Dowiedz się dlaczego i sprawdź nasze przepisy na przetwory z pomidorów

Gromadzimy witaminy i minerały na jesień

Przełom lata i jesieni dostarcza mnóstwa świeżych warzyw i owoców. I właśnie w nie powinna obfitować nasza jesienna dieta. Obecne w nich witaminy A i C oraz składniki mineralne, takie jak selen czy cynk pobudzają nasz układ odpornościowy. Można zatem powiedzieć, że owoce i warzywa sezonowe to naturalne lekarstwa, które powinniśmy dostarczać organizmowi w zbilansowanych posiłkach. Żadne suplementy diety ich nie zastąpią.
W dodatku dostępne teraz warzywa i owoce możemy wykorzystać na wiele sposób. Kuchnia pięciu przemian mówi o tym, by gotować je z użyciem mniejszej ilości wody, na słabszym ogniu i przez dłuższy czas. W ten sposób zatrzymujemy w potrawie więcej cennych składników odżywczych. Innym pomysłem jest wykorzystanie szybkowaru pod ciśnieniem lub zapiekanie w piekarniku.
Smak tak przygotowanych dań możemy wzbogacić na przykład oryginalnymi sosami lub dipami. Obecnie na rynku znajdziemy produkty, które dzięki sposobowi przechowywania nie zawierają w składzie konserwantów – dodaje ekspert.
Warto też przygotować przetwory na zimę. Ich zrobienie wcale nie jest trudne, nawet dla osób, których żywiołem kuchnia wcale nie jest. Zapasteryzowane owoce i warzywa zachowują wiele swoich cennych właściwości (a np. pomidory zyskują dodatkowe), no i świetnie smakują.
Po jakie warzywa i owoce szczególnie warto sięgnąć teraz? Oczywiście po wszystkie, ale polecamy kilka z nich.

Domowe pikle na zimę? To łatwe! Polecamy przepisy (i rady dla początkujących)

Bakłażan, czyli oberżyna

Bardzo smacznym warzywem, które urozmaici nasze posiłki jest bakłażan. Dojrzewa on latem i wczesną jesienią, a dostarcza nam kwasu foliowego, fosforu, żelaza, wapnia i magnezu. Jest przy tym bogaty w błonnik. Sam bakłażan (który w rzeczywistości jest owocem), jest mało kaloryczny, ale niestety bardzo chłonie tłuszcz, o czym trzeba pamiętać, smażąc go. Dobrym sposobem jest posmarowanie bakłażana oliwą i położenie na rozgrzaną patelnię. Poza tym bakłażana można grillować, zapiekać, faszerować. Można też przygotować pastę – miąższ upieczonego w piekarniku bakłażana wystarczy rozetrzeć z czosnkiem, oliwą i solą. Pamiętajmy tylko, żeby nie jeść surowych bakłażanów.

Papryka, czyli puszka z witaminą C

Papryka to również jedno z warzyw, którego jak najwięcej powinniśmy jeść jesienią, a to ze względu na zawartość witaminy C. Szczególnie bogata w nią jest papryka czerwona, zawierająca pięć razy więcej witamy C niż cytryna. W dodatku papryka odmładza, poprawia nastrój i wspomaga odchudzanie. Paprykę można oczywiście jeść w sałatkach, na kanapkach, a także – gotowanych potrawach. Nie zapominajmy też o marynowanej papryce.

Brokuł, czyli zielony kalafior

Brokuł, nazywany też zielonym kalafiorem, ma ciekawy smak, a jego zielone różyczki kryją bogactwo witamin z grupy B. Brokuły jedzone na surowo mają działanie antynowotworowe. Jeśli jednak dla kogoś surowe są zbyt twarde może je przyrządzić na parze. Pamiętajmy jednak, że zbyt długie gotowanie pozbawia warzywo cennych wartości. Jednym z szybszych do przygotowania dań jest makaron z brokułem – w podstawowej wersji wystarczy dowolny makaron, ugotowany brokuł, oliwa, czosnek i parmezan do posypania.

Przepisy na pyszne dania z sezonowych owoców i warzyw na różne pory roku znajdziesz tutaj

 


Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

,

Opracowanie: Katarzyna Laszczak

Źródło: Tarsmak

Polecamy Ci również

Zobacz także