Sypialnia - strefa odpoczynku

Sypialnia - strefa odpoczynku

Sypialnia to miejsce wyjątkowe w naszym mieszkaniu. Warto zadbać o to, by jej wystrój i aranżacja ułatwiała nam relaks.

sypialniaSypialnia to miejsce prywatne i intymne, do którego nie wszyscy mają wstęp. Najlepiej, jeśli pomieszczenie służy wyłącznie do wypoczynku i snu – można z niego wtedy uczynić oazę ciszy i spokoju.

O tym, że w sypialni nie powinien stać telewizor, czy komputer ze względu na promienie jonizujące i pole elektrostatyczne (stąd osiadający kurz) wytwarzane przez ich ekrany, mówi się od dawna. Jeśli tylko jest to możliwe  usuńmy je ze strefy snu, a jeżeli nie mamy takiej możliwości - oddzielmy miejsce pracy od wypoczynku wykorzystując w tym celu np. parawan.

Aby obudzić się rześkim i wypoczętym, powinniśmy przeznaczyć na sen około 8 godzin na dobę; sam proces zasypiania trwa około 10-20 minut. Oprócz regeneracji sił fizycznych sen służy przede wszystkim do regeneracji mózgu – to jak, gdzie i na czym śpimy ma zasadnicze znaczenie dla tego procesu.

Ważne dla zdrowia jest, aby spać w ciemnym, cichym i dobrze przewietrzonym pokoju. Dodatkowo, będziemy spać i wypoczywać lepiej w otoczeniu wysokiej jakości materiałów o delikatnym wykończeniu i fakturze.

Dla naszego kręgosłupa niezwykle istotny jest odpowiedni dobór materaca. Nie powinien być zbyt miękki – wbrew pozorom nawet w czasie snu, nasz kręgosłup potrzebuje solidnego oparcia w części piersiowej oraz lędźwiowej. Nie popadajmy jednak w skrajności – spanie na twardym jak deska materacu utrzymuje mięśnie w ciągłym napięciu. Materac powinien być również wykonany z odpowiedniego tworzywa, najlepiej z warstwą końskiego włosia, które jest silnie higroskopijne i chłonie pot, nie dopuszczając jednak do przedostania się go do wewnętrznych części materaca. 

sypialnia sypialnia

Drugim ważnym elementem naszego łóżka jest poduszka. Ciało w pozycji na boku dąży do podparcia kręgosłupa w odcinku szyjnym, natomiast, gdy śpimy  na brzuchu czy plecach, często podświadomie odrzucamy poduszkę jako podparcie, co jest związane z jej zbyt dużymi rozmiarami. Wybierzmy lekką, w miarę miękką i najlepiej niezbyt dużą.
Trzecia sprawa – kołdra. Aby zadbać o odpowiedni komfort termiczny powinniśmy mieć dwie – lekką i cienką na lato oraz ciepłą, puchową na zimę.

Uważajmy także na przedmioty w otoczeniu łóżka – jeśli w pobliżu zagłówka stoją szafki  nocne, wybierzmy te modele, które będą  miały  kanty poniżej linii materaca lub te o zaokrąglonych brzegach – wyeliminujemy wtedy ryzyko uderzenia. Tego typu stoliki nocne znajdziemy m.in. w klasycznej kolekcji Rafael marki Klose lub w nowoczesnych liniach Lanao, czy Quattro.
W sypialni zadbajmy też o odpowiednią dla strefy wypoczynku kolorystykę – lepiej sprawdzą się spokojne, stonowane barwy.

Oceń artykuł
4,00 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Bartosz Kalawski

Źródło: Klose

Polecamy Ci również

Zobacz także