Woda dobra na wszystko, czyli co warto wiedzieć o piciu wody

Woda dobra na wszystko, czyli co warto wiedzieć o piciu wody

Co warto wiedzieć o picu wody? Poniżej kilka informacji na temat zalet picia codziennie wody.

Dowiecie się jak często należy pić wodę, co nam da picie wody oraz obalimy oraz potwierdzimy kilka faktów i mitów powszechnie znanych na temat wody.

woda to zdrowie

Napój wodzie nierówny

Woda w kawie, herbacie, sokach, napojach, zupach, warzywach i owocach nie zastąpi nam wody źródlanej czy mineralnej. Kawa czy herbata z dodatkiem mleka i cukru wręcz odwadniają organizm, a zawarty w nich cukier przyspiesza wydalanie wody z organizmu. Najlepszym źródłem wody jest… woda i to ona powinna dominować wśród napojów nawadniających. Niezależnie więc od tego ile płynów wypijamy w ciągu dnia, zawsze pamiętajmy o wypiciu dodatkowo 1,5 litra wody.

Szklanka wody co 2 godziny

Najlepszym sposobem nawodnienia organizmu jest rozłożone w czasie picie 1,5-2 litrów wody dziennie, a dokładnie „popijanie” jej małymi łykami. Wypicie dużej ilości wody na raz może spowodować chwilowe przeciążenie nerek i błyskawiczne wydalenie jej z organizmu. Zalecaną ilość wody powinniśmy podzielić na 8 szklanek wypijanych co 2 godziny. Powolne i regularne dostarczanie płynów gwarantuje szybkie ich wchłanianie przez  przewód pokarmowy oraz transport wraz z krwią po całym organizmie. Dodatkowo każda kolejna szklanka wody powoduje, zgodną z naturalnym rytmem organizmu, wymianę płynów i usuwanie zbędnych składników przemiany materii oraz toksyn.

woda obniża kaloryczność potrawMózg potrzebuje wody do pracy

Utrata wody w organizmie o około 2% powoduje zmniejszenie aktywności fizycznej i psychicznej człowieka o około 20%. Ból głowy, ospałość, problemy z koncentracją i logicznym myśleniem to oznaki, że Twój mózg jest odwodniony. Zamiast tabletki – warto wypić szklankę wody.

Pij wodę na zdrowie i dla urody

Odpowiednie nawodnienie organizmu to nie tylko gwarancja dobrego samopoczucia, ale również pięknego wyglądu. Już niewielkie ubytki wody w organizmie mają zauważalny, negatywny wpływ na naszą aparycję: włosy tracą swój naturalny blask, paznokcie łamią się i rozdwajają, skóra przestaje być gładka, powstaje cellulit, szybciej pojawiają się zmarszczki. Stosowanie kremów nawilżających ma działanie jedynie chwilowe i tylko stwarza wrażenie nawilżenia skóry. Prawidłowe jej nawodnienie jest widoczne w wewnętrznych warstwach skóry właściwej i zależy m.in. od liczby szklanek wody wypitych każdego dnia.

Woda obniża kaloryczność potraw

Woda jest głównym składnikiem pożywienia, stanowiąc od 15% (zboża) do 90% (owoce, warzywa) masy produktów żywnościowych, zatem rozcieńcza składniki pokarmowe obniżając kaloryczność produktów. Wchodzi w skład m.in. kwasu żołądkowego umożliwiającego trawienie. Działanie wody jest również konieczne przy oczyszczaniu organizmu. Polega ono na wydalaniu wraz z nią powstałych w procesie trawienia i wysiłku fizycznego zbędnych produktów przemiany materii oraz nagromadzonych (np. w mięśniach) toksyn.

Woda w temperaturze 15 stopni najlepiej gasi pragnienie

Latem, szczególnie podczas upałów, warto wypijać nawet do 3 litrów płynów na dobę. Podstawą powinna być woda. Warto rozcieńczyć w niej sok, lekko ją osolić lub osłodzić. By organizm skutecznie wchłonął płyny należy ich wypijać nie więcej niż szklankę jednorazowo. Najskuteczniej gaszą pragnienie napoje o temperaturze 15 stopni C.

Powszechne fakty i mity na temat wody

  Prawda czy fałsz Wyjaśnienie
Nie należy pić wody w czasie posiłków fałsz Picie wody podczas posiłków powoduje lepsze nawilżenie pokarmów, a przez to ułatwia połykanie i dostępność enzymów trawiennych.
Należy zmieniać rodzaj pitej wody fałsz Jeśli wybrana woda smakuje i jest dobrze tolerowana przez organizm nie ma konieczności jej zmiany.
Organizm noworodka składa się z wody w 90%, a człowieka dorosłego z 60% prawda Im młodszy jest organizm, tym więcej zawiera wody. W przypadku noworodka jest to 90%, w ciele dziecka jest 70% wody, a u osoby dorosłej – 60%.
Wraz z wiekiem zmniejsza się zapotrzebowanie na wodę fałsz Mimo, że odczuwanie pragnienia u osób starszych często jest zaburzone, ich  zapotrzebowanie na wodę nie maleje.
Woda ułatwia myślenie prawda Już niewielkie odwodnienie na poziomie 2% powoduje problemy z koncentracją i logicznym myśleniem.
Odwodnienie organizmu może skończyć się śmiercią prawda Bez wody człowiek może przeżyć maksymalnie do 3 dni. Zdarza się jednak, że odwodnienie organizmu już w 20% może skończyć się śmiercią.
Pragnienie to pierwszy sygnał odwodnienia prawda Uczucie pragnienia oznacza, że organizm jest już w 2-4% odwodniony.
Oceń artykuł
4,50 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Katarzyna Dębek

Źródło: myspring.pl

Polecamy Ci również

Zobacz także